10 نکته حیاتی در خصوص استفاده از بارکدها 1401 | نماینده رسمی GS1 ایران و ایران کد
10 نکته حیاتی در خصوص استفاده از بارکدها 1401 | نماینده رسمی GS1 ایران و ایران کد

10 نکته حیاتی در خصوص استفاده از بارکدها 1401

به منظور برداشت اطلاعات قلم کالا در سراسر زنجیره تامین به شکلی که با حداکثر سرعت و بالاترین دقت باشد، الزم است کدها صادر شده در نماد بارکد ذخیره شوند تا ماشینها بتوانند با سرعت و دقت بالا اطلاعات را برداشت کنند. اکثر بارکدهای ایجاد شده در کشور که در سیستمهای مکانیزه برداشت اطلاعات فروشگاه مورد استفاده است، کد GTIN است.
با توجه به این موضوع و با توجه به اینکه سیستمهای کدگذاری متنوعی جهت کدگذاری کالا از جمله شناسه در کشور وجود دارد لازم است.
جهت تبدیل آن به بارکد و الصاق آن روی محصول، به منظور رعایت استاندارد و جلوگیری از ایجاد سردرگمی و اختلال در سیستمهای اطلاعاتی چند نکته رعایت شود:
1. با توجه به این موضوع که اکثر بارکدهای مورد استفاده در سیستمهای مکانیزه برداشت اطلاعات، کد GTIN است، به منظور حفظ وحدت رویه و جلوگیری از ایجاد سردرگمی اعضای زنجیره تامین، کالاهایی که کد GTIN دریافت کرده اند فقط کد GTIN آن تبدیل به بارکد شده و بر روی محصول درج شود.

2. کالاهایی که فقط کد شناسه دارند و فاقد کد GTIN هستند، یک کد GTIN با هزینه و تعرفه مصوب صادر شده و کد GTIN در نماد 13-EAN تبدیل به بارکد شده و بر روی محصول درج شود.

3. کدهای GTIN فقط باید در نمادهای GS1 QRCode و GS1 Data Matrix ،GS1 Databar ،EAN-13 رمزینه شده و بر روی محصول درج شود.


انواع بارکد


انواع بارکد

4. رنگ پس زمینه و میله های بارکد باید طوری انتخاب شود که اسکنر بتواند به راحتی بارکد را بخواند. برای این کار باید از رنگهای تیره برای میله ها و از رنگهای روشن برای پس زمینه استفاده شود. بهترین حالت ممکن این است که رنگ سیاه برای بارکدها و رنگ سفید برای پس زمینه انتخاب شود؛ اما گاهی اوقات به دلیل مسائل برندینگ یا تبلیغات، الزم است از رنگهای دیگری استفاده شود. 
رنگهای مورد تأیید GS1 برای میله ها، سیاه، سبز تیره، آبی تیره و قهوه ای تیره و برای پس زمینه، سفید، زرد، نارنجی و قرمز است. توصیه می شود از رنگهای براق و متالیک برای بارکد استفاده نشود؛ چون این رنگها نور را بازتاب می دهند و عملکرد پویشگر را مختل می کنند.

 


نمونه بارکد با ترکیب رنگ مناسب


نمونه بارکد با ترکیب رنگ مناسب

از آنجا که شرکت رسا کارگزار رسمی سازمان GS1 ایران و ایران کد است، لذا کلیه خدمات و مشاوره در این زمینه برای متقاضیان و مشتریان به صورت رایگان انجام می شود.  جهت دریافت خدمات رایگان مشاوره و ثبت نام در ایران کد و GS1 می توانید با شماره های زیر در ساعات اداری از طریق تماس و در خارج از ساعات اداری از طریق شبکه های اجتماعی در ارتباط باشید:

09372256765 [درساعات غیراداری کلیک کنید تابه whatsapp وصل شود]
09372256765 [کلیک برای تماس در ساعات اداری]
09391840610 [درساعات غیراداری کلیک کنید تابه whatsapp وصل شود]
09391840610 [کلیک برای تماس در ساعات اداری]


نمونه بارکد با ترکیب رنگ نامناسب


نمونه بارکد با ترکیب رنگ نامناسب

5 .کاهش ارتفاع بارکدها به دلیل فضای اندک برای چاپ بارکد بر روی بسته محصول، منجر به بروز مشکلاتی در خواندن بارکد توسط اسکنر می شود، در این حالت برای کلیه شناسه های 13 رقمی یک کد GTIN هشت رقمی صادر و در نماد 8-EAN رمزینه می شود. 


ارتفاع مناسب میله های بارکد


ارتفاع مناسب میله های بارکد

6. پس از انتخاب رنگ مناسب و اطمینان از ابعاد مناسب بارکد، می توانید آن را برای چاپ بفرستید. مطمئن شوید چاپخانه بارکد را طوری چاپ می کند که هیچگونه موج یا کجی، چین خوردگی، محوشدگی یا پخش شدن رنگ نداشته باشد. یعنی میله ای بارکد چاپ شده باید کاملاً واضح و تمیز بوده و به راحتی از هم قابل تشخیص باشند و رنگ آنها در هم فرو نرفته باشد. هرگونه مشکل در این زمینه، موجب خطا در عملیات اسکن می شود و بارکد شمارا ناخوانا می کند.


کیفیت چاپ بارکد


کیفیت چاپ بارکد

7. برای اینکه بارکد به درستی خوانده شود اسکنر باید تشخیص دهد که بارکد از کجا شروع شده و به کجا ختم می شود. بنابراین به صورت استاندارد برای بارکدهای GS1 فضای خالی مشخصی در اطراف نماد در نظر گرفته شده است که البته این فضاهای خالی (Zone Quiet) باید همرنگ پس زمینه بارکد باشند. خروجی استاندارد توسط سایت RESAco.ir صادر می شود.

quiet zone


quiet zone

8. شاخصی به نام درجه ISO برای بارکدها وجود دارد که مشخص می کند ضخامت میله ها یا همان نوارهای عمودی بارکد در تمام طول آنها ثابت است یا خیر. بررسی شاخص درجه ISO از این جهت اهمیت دارد که در فرآیند اسکن، اگر اپراتور بخش بالایی یا پایینی بارکد را اسکن کند، باید نتیجه یکسانی حاصل شود و فرآیندهای چاپ نباید عامل تغییر ضخامت میله ها شده باشند. هرگونه تغییر در نماد صادر شده توسط پرتال مذکور، باید قبل از چاپ به تایید شرکت رسا کارگزار رسمی GS1 ایران برسد. برای کنترل این شاخص در عملیات تصدیق بارکد (Verification Barcode) عمل پویش توسط اسکنرهای خاصی به تعداد 10 مرتبه در تمام ارتفاع بارکد انجام می شود تا تضمین حاصل شود که ضخامت میله ای بارکد در تمام طول آنها یکسان است. برای بررسی شاخص درجه ISO بارکد محصولات خود، می توانید به کارگزاری GS1 ایران مراجعه کرده و درخواست دریافت سرویس تصدیق بارکد را به شرکت اعلام کنید و از سرویس مربوطه بر اساس تعرفه مصوب بهره مند شوید.

9 .شرکت هایی که محصولات متنوع تولید می کنند باید برای مدیریت کدهای GTIN و بارکدهای محصولات خود برنامه ای داشته باشند تا در هنگام چاپ بسته بندی محصولات، دچار اشتباه نشوند. به عنوان مثال، فرض کنید بارکد مربوط به محصول A بر روی بسته بندی محصول B چاپ شود یا در چاپ بارکد محصول و عدد زیر آن اشتباهی رخ دهد به نحوی که بارکد و عدد زیر آن با هم مطابقت نداشته باشند. اینگونه اشتباهات، باعث می شود شرکتها برای تصحیح این خطا و چاپ مجدد بسته بندی یا چسباندن بارکدهای جدید بر روی محصول، هزینه های گزافی را متحمل شوند. بنابراین همیشه قبل از ارسال طراحی نهایی بسته بندی برای چاپ، از صحت بارکد و GTIN محصول مطمئن شوید. کلیه فروشگاهها طی یک برنامه ریزی یکساله، موظف هستند کالاهایی که الزامات این دستورالعمل را رعایت نمی کنند، پذیرش نکنند. 

10. مکان قرارگیری بارکد روی بسته بندی محصول بسیار پر اهمیت است چراکه اپراتور فروشگاه باید قادر باشد در سریعترین زمان ممکن، بارکد روی بسته بندی محصول را پیدا کرده و آن را اسکن کند. بنابراین زمانی که طراحی بسته بندی محصول خود را به شرکت یا فرد مورد نظرتان می سپارید، به او اطلاع دهید که فضای مشخصی را با ویژگی های زیر برای بارکد در نظر بگیرد:


انتتخاب مکان قرارگیری مناسب و جهت صحیح


انتتخاب مکان قرارگیری مناسب و جهت صحیح

بارکد نباید روی شکاف ها و درزهای بسته بندی چاپ شود.
بارکد نباید روی جاهایی که مهروموم می شود یا زیر فشار پِرِس قرار می گیرد چاپ شود.
• برای جلوگیری از مخدوش شدن بارکد باید آن را با فاصله مناسبی از لبه ها یا گوشه های بسته بندی چاپ کرد.
بارکد نباید در جایی که لایه های بسته بندی روی هم قرار می گیرند و همپوشانی دارند چاپ شود؛ چراکه از دید مخفی می ماند و ممکن است به سختی اسکن شود.
• برای درج نماد بر روی اقلام کوچک مانند برخی اقلام پزشکی که فضای بسیار کمی برای چاپ نماد دارند، می توان از نماد دیتاماتریس استفاده کرد.
• محل قرار گرفتن معمولاً در قسمت پشت محصول و گوشه سمت راست و پایین است. برای الصاق بارکد می توانید از دو شیوه نرده ای (حصارچوبی) یا نردبانی (پله ای) استفاده کنید. اگر محصول شما سطح منحنی دارد (مانند قوطی نوشابه) بهتر است بارکد به صورت نردبانی چاپ شود و اگر محصول سطحی صاف و تخت دارد، بهتر است بارکد به صورت نرده ای بر روی آن چاپ شود.

سایر علائم و ماژول های طراحی گرافیکی مانند تصاویر پس زمینه و نشان ها و رنگها و نظایر آنها نباید حریم بارکد را نقض کنند و باعث ناخوانایی بارکد شوند.

11. از تعدد بارکدها بر روی بسته بندی خودداری کنید:

یکی از عواملی که سرعت عمل اپراتور در نقطه فروش خرده فروشی یا هایپر مارکت را کاهش می دهد، تعدد بارکدهای چاپ شده روی محصول است. چرا که اپراتور باید بارکد حاوی GTIN محصول را از بین بارکدهای مختلف تشخیص دهد که این موضوع زمان بر است. بنابر این فقط یک نماد بارکد کافی است و نباید دویا چند بارکد مختلف روی بسته بندی نهایی محصول چاپ شود.
اگر برای محصول خود هم کد GTIN و هم کد ایران کد دریافت نموده اید، فقط نماد بارکد مربوط به کد 13 رقمی GTIN را روی بسته بندی درج کنید. توجه داشته باشید، درحالی که درج نماد بارکد EAN-13 بر روی بسته بندی محصول ضروری است، نیازی به درج نماد برای کد 16 رقمی ایران کد روی بسته بندی نیست و می توانید آن را تنها بصورت عددی در جای مناسبی از بسته بندی مثل بالای بارکد درج کنید.


از تعدد بارکدها بر روی بسته بندی خودداری کنید


از تعدد بارکدها بر روی بسته بندی خودداری کنید


نکات بسیار مهم ؛ قابل توجه متقاضیان شناسه خدمت و انواع شناسه کالا (GTIN، GS1، GLN، ایران کد و ... )

جهت دریافت شناسه اختــصاصی خدمت (موضوع الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی) و یا انواع شناسه  کالا از خدمات رایگان کارگزاری رسمی استفاده کنید؛ چه شما به صورت مستقیم و بدون کمک مشاور کارگزاری اقدام کرده [و فرایند نسبتاً پیچیده و زمانبر صدور شناسه ها را انجام دهید] و چه اینکه این خدمات را به کارگزاری رسمی واگذار کنید، هزینه شما یکسان است و شما هزینه کمتر یا بیشتری پرداخت نمی کنید. زیرا کارگزاری از انجام خدمات به شما بر اساس قرارداد منعقده، از دولت حقوق دریافت کرده و هیچ وجهی را از متقاضیان دریافت نمی کند.

  درساعات غیراداری: درخواست مشاوره رایگان

  درساعات اداری: شماره های تماس مستقیم کارشناسان


 نظرات

1401/12/14 / پاسخ

سلام وقت بخیر میخاستم یه نرم افزار یا سایت حرفه ای معرفی کنید برای بارکد میله ای میخام در ضمن یه مشکلی دارم وقتی رنگ بارکد رو سفید میکنم بارکد خونده نمیشه باید چیکارش کنم خیلی لازم دارم


1401/12/16 / پاسخ

سلام
وقت شما هم بخیر
در صفحه زیر آموزش کامل و لینک یک وبسایت حرفه ای برای تولید بارکد وجود دارد لطفا بررسی کنید:
آموزش نحوه دریافت فهرست بارکدهای صادر شده از پنل کاربری در کمتر از 5 دقیقه
میله های بارکد باید تیره تر از رنگ زمینه باشند. وقتی میله ها سفید باشند و زمینه مشکی هم باشد، اسکن انجام نمی شود.


ارسال نظر

کسب و کارتان را بهبود دهید، ما تا پایان کار همراه شما هستیم.