کد GS1 همان کد GTIN سازمان GS1 است. سازمان GS1 یک سازمان غیر انتفاعی بین المللی است که نظام کدینگ کالا و خدمات و تولید بارکد را در جهان راه اندازی کرده است. این سازمان با ایجاد یک استاندارد بین المللی به یکپارچی اطلاعات اقلام تجاری درجهان کمک بسزایی کرده است. با استفاده از کد GS1 شما می توانید اطلاعات یک قلم کالای تجاری را از هر نقطه از جهان مشاهده کنید. توسط کد GS1 سازمان های دولتی و خصوصی برای شناسایی صحیح اقلام و بکارگیری اطلاعات آنها در سایر سیستم های مرتبط، با پیچیدگی و صرف زمان کمتری روبرو خواهند بود.
سیستم GS1 به عنوان سیستم یکپارچهسازی استانداردهای جهانی، اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت زنجیره تأمین کالا را از طریق شناسایی یکتا و منحصربفرد موجودیتهای ثابت و در گردش چرخه از قبیل اقلام تجاری، واحدهای لجستیکی، داراییها و مکانهای فیزیکی فراهم میآورد. این امر باعث پذیرش و مقبولیت این سازمان در سطح جهان شده است؛ به گونهای که بسیاری از سیستمهای زنجیره تأمین جهانی از این استانداردها استفاده مینمایند.
برخی از مهمترین ویژگیهای این سازمان به شرح زیر است:
– GS1 یک سازمان جهانی است که در زمینه استقرار استانداردها و راهکارهای شناسایی کالا از سال ۱۹۷۳ تا کنون تجربه عملیاتی دارد.
– کد GS1 محدوده وسیعی از محصولات، خدمات و راهکارهای کاربردی را ارائه میدهد که به طور قابل توجهی باعث بهبود قابلیتهای زنجیره تأمین و تقاضای کالا میشود.
– کد GS1 در زمینههای مختلف حرفهای و صنعتی مانند خردهفروشی و کالاهای FMCG، بهداشت و درمان، حملونقل و لجستیک و … خدمات ارائه می دهد.
– در حال حاضر یکصد و یازده کشور به عنوان مرکز شماره گذاری (Member Organization) نماینده رسمی کد GS1 هستند و در سطح جهان بیش از یک میلیون شرکت از خدمات و راهکارهای GS1 استفاده می کنند.
– اطلاعات شرکتهای عضو GS1 ایران از طریق این سایت و همچنین سایت GEPIR کد GS1 بین الملل اطلاع رسانی میشود.
– کد GS1 در ایران نیز مستقر است. ما به عنوان نماینده رسمی GS1 ایران آماده ارائه انواع خدمات کد GS1 به سازمان ها و شرکت های دولتی و خصوصی هستیم.
– کد GS1 این موقعیت را برای شرکتهای ایرانی فراهم می آورد تا با استفاده از استانداردهای جهانی بتوانند جهت تأمین نیازهای تجاری خود اقدام نمایند.
کد های ملی و بین المللی که بر اساس یک نظام استاندارد کدینگ صادر می شوند، می توانند مزایا و منافع فراوانی به دنبال داشته باشند. در ذیل به بخشی از این منافع و مزایا پرداخته و سئوالات پرتکراری که در این زمینه پرسیده شده است را پاسخ می دهیم:
1) کاهش هزینه های انبارداری، انبارگردانی با کاهش چشمگیر ایجاد نام های متفاوت برای کالاهای یکسان
تامین کنندگان و یا انبارداران قطعات و تجهیزات معمولا از نام های محاوری ای، تولید کنندگان و متخصصین از نام های فنی و تخصصی و فروشندگان و بازاریابان از نام های جذاب و تبلیغاتی برای یک کالا استفاده می کنند. با کدگذاری استاندارد نام های متفرقه در یک نام واحد جمع شده و سازمان یا کسب و کار از سردرگمی در سفارشگیری و ترخیص از انبار رها شده که این خود منجر به تحویل سریعتر و کاهش هزینه ها خواهد شد.
حتی نام های مشابه می تواند به دلیل تصورات متفاوت در یک واحد نیز وجود داشته باشد. برای مثال: حلقه، رینگ، اورینگ، طوقی، واشر همه نام های واشر آب بندی پلاستیکی سر سیلندر است که فروشندگان از آنها استفاده می کنند.
همچنین طبقه بندی و شناسایی کالاها منجر به مدیریت صحیح کالاها در انبار و پاسخ سریعتر به سفارشات خواهد شد.
2) شناسایی صحیح موجودیت ها و دارایی ها و امکان مدیریت و برنامه ریزی بهتر و صحیح تر برای استفاده و بهره برداری از آنها
گاهی یک کسب و کار یا سازمان به دلیل عدم شناخت صحیح و کاربردهای برخی کالاها و یا تجهیزات، مجبور به خرید کالا یا تجهیزی می شود که فقط با تغییر نام آن کاربردش برجسته و مفهوم تر شده است. این اتفاق گاهی برای خریدهای شخصی نیز پیش می آید.
کدینگ به خریداران و مالکان کمک می کند، شناخت کافی از کالا یا تجهیز خود کسب کنند تا در زمان نیاز بتوانند به راحتی به آن رجوع کرده و از آن استفاده نمایند.
3) ایجاد ارتباط معنی دار بین واحدهای یک سازمان یا کسب و کار از زمان سفارش گیری، انتقال به خط تولید یا انبارهای تامین، بسته بندی و پکینگ و آماده سازی، تحویل، خدمات پس از فروش و گارانتی
خیلی اوقات اتفاق می افتد که یک سفارش به دلیل اشتباه در بیان سفارش یا اشتباه در دریافت خواسته دقیق مشتری یا متقاضی اشتباه تامین شده بسته بندی شده و ارسال شده باشد در این موارد هزینه قابل توجهی به تامین کننده یا فروشنده کالا تحمیل خواهد شد از هزینههای لجستیک و ارسال هزینههای هزینه های پنهان مانند هزینه فرصت فروشان کالانیز ایجاد خواهد شد
با ایجاد کدینگ استاندارد می توان به بخشهای خدمات پس از فروش و گارانتی کمک کرد تا زمانی که یک تقاضا برای خدمات به دستشان می رسد بتوانند با دقت و بدون ایجاد خطا خریدار را یا راهنمایی کنند یا نقص کالا یا تجهیز فروخته شده را به راحتی تشخیص داده و نسبت به به رفع آن اقدام نمایند
4) ایجاد امکان تعامل با سایر تولید کنندگان، تامین کنندگان و یا عرضه کنندگان کالا ( منبع یابی موثر )
چه برای فروشندگان و تامین کنندگان و چه برای تولیدکنندگان منبع یابی یکی از موضوعات بسیار مهم در کسب و کار است چرا که منابع تامین مواد اولیه یا تأمین کالاها برای فروش بسیار مهم هستند در صورتی که شما با از دست دادن یکی از تامین کنندگان مواد اولیه یا تامین کنندگان کالاهای خود روبرو شوید مطمئناً نمی توانید سایر فرآیندهای کسب و کار خود را به درستی طی کنید
با کدینگ استاندارد شما میتوانید مواد اولیه خود و یا کالاهای خود را در سامانه هایی که از طریق کدینگ استاندارد نسبت به ارائه اطلاعات اقدام میکنند یافته و کالا یا تجهیز یا مواد اولیه خود را تامین کنید
5) امکان فروش بدون واسطه و بدون وزیتور
یکی از مواردی که با کدینگ استاندارد به ارائه اطلاعات کالا و فروش کالا کمک شایانی خواهد کرد درج اطلاعات و مشخصات و خصوصیت های کالا در کاتالوگ اطلاعاتی کالاس با توجه به توسعه روز افزون فروش های الکترونیکی و فضاهای دیجیتالی شما می توانید با ایجاد کاتالوگ الکترونیکی کالا و ارائه اطلاعات جامع از محصول نسبت به فروش بدون واسطه اقدام کنید غالباً فروش نیاز به ارائه اطلاعات جامعه ای از کالا به خریدار دارد این اطلاعات به شکل پرسش و پاسخ بین خریدار و فروشنده رد و بدل می شود با کدینگ صحیح و استاندارد شما از کتابخانه کامل این سوالات و پاسخ ها به راحتی استفاده کرده و قبل از طرح سوال توسط خریدار با درج پاسخ ها در کاتالوگ الکترونیکی کالا به خریدار در انتخابش کمک کرده و فروش کالاهای خود را به طرز چشمگیری افزایش خواهید داد
سئوالات پرتکرار دریافت بارکد:
چرا باید بارکد دریافت کنیم؟
بارکد ها از اعداد و یا شناسه هایی که معرف کالا هستند ایجاد می شوند. در واقع به خطوط میله ای تیره و روشنی که همه روزه با آنها سر و کار داریم بارکد گفته می شود. بارکد ها یا همان خطوط میلهای امکان خواندن اعداد و یا کاراکترها را به کامپیوتر ها و ماشین ها می دهند. رسالت اصلی بارکد امکان تبادل اطلاعات از صفحات چاپی به کامپیوتر ها و یا دستگاه هایی است که می توانند با این شناسه ها و کدها عملیات مالی و یا انبارداری انجام دهند.
پس واضح هست که با استفاده از بارکد ها می توانیم سرعت فرآیندهای انبارداری و فروش را به طرز قابل ملاحظهای افزایش دهیم.
ضمن اینکه گاهی در در تعامل با سایر فروشندگان و یا تامین کنندگان باید از بارکد های مورد تایید آنها استفاده کنیم تا بتوانیم کالاهای خود را عرضه کنیم یا مواد اولیه خود را تامین کنیم.
هم اکنون بر اساس سیاست های دولت در ایران کالاهای صنایع مختلف بر اساس آیین نامه هایی که از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شده است باید از بارکد های ملی و یا بین المللی استفاده کنند. در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی استفاده از کد های ملی و بین المللی که با نام کد GTIN صادر میشود الزامیست.
کد های GTIN به بارکدهای EAN-13 تبدیل میشوند که کاربرد قابل توجهی در فرایندهای فروش، ردیابی و رهگیری دارند.
چرا دریافت بارکد مهم است؟
بارکد ها و کاربردهای مختلفی دارند همانطور که گفتیم یکی از کاربردهای مهم بارکد امکان تعامل دستگاه ها و ماشین ها با اطلاعات چاپ شده بر روی کالا ست در واقع ماشین با خواندن بارکد اطلاعات آن را از درون بانکهای اطلاعاتی خود استخراج کرده و نسبت به عملیاتی که باید بر روی کالا انجام شود اقدام می کند برای مثال ورود به انبار، خروج از انبار، فروش کالا، مرجوعی کالا، کالای معیوب و سایر موارد.
همچنین برای ردیابی و رهگیری کالا در مسیر توزیع و فروش می توان از بارکدها استفاده کرد فرض کنید کالایی برای فروش از انبار کالا خارج شده و در اختیار انبار های تامین کنندگان یا همان کل فروش ها قرار گرفته و پس از مدتی از طریق سیستم های توزیع مویرگی در اختیار فروشندگان خود قرار می گیرد و در نهایت به دست مصرف کننده می رسد با استفاده از بارکد ها میتوان مدت زمان طی کردن این فرایند را در هر یک از این محل ها اندازه گیری کرد. خصوصاً برای کالاهای حساس چه از لحاظ صنعتی و چه از لحاظ بهداشتی و دارویی و مواد غذایی می توان از سیستم های ردیابی و رهگیری برای حفظ سلامت و اعتبار کالا از بارکدها استفاده کرد.
بارکد از جنبه اعتباربخشی و برندسازی نیز بسیار مهم است شما با دریافت بارکد های مورد تایید سازمان های ملی یا بین المللی به خریداران و مصرفکنندگان نهایی، امکان استعلام هویت و اعتبار تولیدکننده یا تامین کننده را می دهید که این از نظر بازاریابی و فروش و برندینگ بسیار مهم است.
آیا باید برای تمام محصولاتمان بارکد دریافت کنیم؟
برای پاسخ به این سوال اول باید بدانیم که هدف شما از دریافت بارکد چیست؟ اگر هدف شما از دریافت بارکد افزایش فروش و یا دریافت سفارشات بیشتر است باید بگویم که بله.
با دریافت بارکد اختصاصی برای هر کالا و درج اطلاعات کاملی از کالا در کاتالوگ الکترونیکی متصل شده به بارکد کالا شما می توانید بازار فروش خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید البته این به نحوه دریافت بارکد و نوع بارکد دریافتی نیز وابسته است در اینجا به دو نتیجه ملموس از کدینگ استاندارد و بارکد اختصاصی برای هر محصول اشاره می کنیم:
1) با دریافت بارکد برای کلیه تنوعات یک کالا به فروشندگان نهایی این امکان را می دهید تا به محض کاهش موجودی یا اتمام هر یک از این تنوعات بتوانند به شما سفارش مجدد بدهند. این در حالی است که اگر برای تمام تنوعات یک محصول که دارای یک قیمت هستند از یک بارکد استفاده کنید فروشنده تا زمان کاهش قابل توجه موجودی یا اتمام تمام این نوات متوجه کاهش موجودی یکی از این موارد نخواهد شد و لذا تا اتمام تمام این تنوعات که یک بارکد دارند به شما سفارش مجدد نخواهد داد.
2) همانطور که می دانید امروزه قالب فروش ها از طریق وب سایت ها و یا صفحات مجازی انجام می شود هرچه اطلاعات ارائه شده در کاتالوگ الکترونیکی کالا که به بارکد کالا متصل است کاملتر باشد، خریدار به راحتی میتواند با مطالعه و بررسی آن اطلاعات انتخاب خود را انجام داده و نسبت به خرید اقدام نماید. حال فرض کنید به جای دادن اطلاعات دقیق و تخصصی از یک کالا شما با اطلاعات کلی و مبهم سعی در تجمیع تنوع کالا در یک بارکد داشته باشید مطمئناً امکان انتخاب سریع را برای خریدار کاهش داده و خریدار برای دریافت اطلاعات بیشتر مجبور به تماس با شما خواهد شد.
بارکدها از چه استانداردی پیروی می کنند؟
در صورتی که از بارکد های استاندارد استفاده کنید در واقع از زیر شاخه استاندارد ISO8000 پیروی کردهاید استاندارد ISO8000 استانداردی است که برای مدیریت کیفیت داده ها تدوین شده است و به صورت یک استاندارد بین المللی در کلیه کشورها مورد استفاده قرار میگیرد.
ضمن اینکه تولید خطوط میلهای بارکدها نیز از استانداردهای خاص خود پیروی می کنند. پس با دریافت بارکد استاندارد شما با خیال راحت میتوانید کالای خود را در در کلیه فروشگاه ها یا سامانه های اینترنتی ارائه کنید و نگران عدم انطباق بارکد خود با سخت افزارها یا نرم افزارهای سایر عرضه کنندگان یا تامین کنندگان یا فروشندگان نخواهید بود.
آیا باید از بارکد استاندارد شده استفاده کنیم یا میتوانیم از نرمافزارهای بارکد ساز استفاده کنیم؟
همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم استفاده از بارکدهای استاندارد توصیه می شود. نرم افزار های بارکد ساز غالباً از استانداردهای بینالمللی پیروی نکرده و خصوصاً از سیستمهای کدینگ ملی یا بین المللی پشتیبانی نمی کنند. با توجه به اینکه هزینه صدور بارکد جزء هزینه های سرمایه محسوب می شود و قیمت بالایی نیز ندارد ( که می توانید در این لینک مشاهده کنید هزینه دریافت بارکد ) پیشنهاد می شود به هیچ وجه از نرمافزارهای بارکد ساز استفاده نکنید چراکه این نرم افزارها هم امکان استعلام و تایید اعتبار تامین کننده یا تولید کننده یا فروشنده را ندارند و هم از استانداردهای بین المللی تولید بارکد و یا مدیریت داده استفاده نمی کنند.
چگونه از صحت بارکد دریافتی مطمئن شویم؟
یکی از راهکارها برای تشخیص صحت بارکد دریافتی استفاده از اسکنر های گوشی های موبایل است شما می توانید نرم افزار های مختلفی را در این زمینه در پلی استور گوگل یا اپ استور اپل پیدا کنید و با استفاده از آن ها بارکد خود را اسکن کنید.
راهکار دیگر استفاده از اسکنرهای دستی فروشگاه هاست کافیست به یک فروشگاه مراجعه کنید و از فروشنده بخواهید تا بارکد شما را با دستگاه اسکنر خود اسکن کند کافیست اعداد چاپ شده در زیر بارکد توسط اسکنر فروشگاه یا نرم افزار بارکد خوان گوشی خوانده شود. که به معنای صحت چاپ بارکد است.
چگونه اطلاعات یک بارکد را استعلام کنیم؟
برای استعلام بارکد میتوانید از همان نرم افزارهایی که در بخش قبلی توضیح داده شد استفاده کنید. بعد از اینکه اسکن توسط نرم افزار بارکد اسکنر گوشی، انجام شد می توانید عدد بارکد را در موتورهای جستجو، جستجو کنید. البته غالباً سامانه هایی که بارکد ها را صادر میکنند، بخشی را برای جستجوی عدد بارکد آماده کردند تا سایرین بتوانند با تایپ عدد بارکد و انجام جستجو به اطلاعات بارکد دسترسی پیدا کنند.
تفاوت بارکد ایران و بارکد بین المللی در چیست؟
بارکد ایران و بارکد بین المللی ضمن اینکه از دیدگاه منطقه جغرافیایی مورد استفاده متفاوتند، تفاوت های ساختاری دیگری نیز با یکدیگر دارند. البته شما با دریافت بارکد ایران می توانید بارکد های بین المللی را نیز دریافت کنید.
بارکد ایران از ۱۶ رقم تشکیل شده که هفت رقم اول آن نشان دهنده نحوه طبقه بندی و شناسایی کالا ست، در حالی که بارکد بینالمللی از سیزده رقم تشکیل شده و هیچ بخشی برای طبقه بندی و شناسایی کالا در آن وجود ندارد. اما کاربرد اصلی بارکد های بین المللی فرایندهای فروش، تجاری و مالی است. و کاربرد وسیع تری داشته و کلیه سخت افزارها و نرم افزارهای موجود در دنیا می توانند با این بارکدها کار کنند.
چرا باید از بارکد های بینالمللی حتی در فروش های داخلی استفاده کنیم؟
خب همان طور که درباره انواع بارکد های داخلی و بارکد های بین المللی صحبت کردیم مشخص شد که با دریافت بارکد های داخلی با همان بارکد ایران میتوانیم از بارکد های بین المللی نیز استفاده کنیم با توجه به قابلیت ها، انعطاف و کاربردپذیری بیشتر بارکد های بین المللی و تطابق آن با سایر نرمافزارها و سختافزارها بهتر است به جای استفاده از بارکد داخلی از بارکد بین المللی بر روی محصولات استفاده کنیم.
ارسال نظر