بلاگ وبسایت شرکت رسا | نماینده رسمی GS1 ایران و ایران کد
بلاگ وبسایت شرکت رسا | نماینده رسمی GS1 ایران و ایران کد

چرا باید ایران کد بگیریم؟

وقتی وب سایت ها را مرور می کنید و یا در گوگل جستجو می کنید، مطالب متنوعی درباره ایران کد یافت می‌شود. اما غالباً مطالب و اطلاعاتی هستند که عملاً درباره الزامات قانونی و اجباری بودن ایران کد صحبت می کنند ولی درباره اینکه ایران چه کاربردی دارد و چگونه میتوان از آن استفاده کرد مطالب بسیار محدودی وجود دارد.

علیرغم این که ایران کد یک سیستم کدینگ بسیار قدرتمند برای مدیریت زنجیره تامین در سطح ملی است اما به شدت مورد بی توجهی قرار گرفته و عملاً در حاشیه رها شده است.  البته این  از خصوصیات سیستم های دولتی است که با شفاف سازی میانه خوبی ندارند.

جالب است بدانید که ایران کد در دولت آقای احمدی نژاد مصوبه اجرایی هیات دولت را دریافت کرد و به صورت کاملاً عملیاتی راه اندازی شد. ایران کد با هدف جلوگیری از قاچاق کالا و  و رصد کالا از واردات یا تولید تا مصرف ایجاد شد. اما شاید به همین دلیل نیز، با تغییر دولت به حاشیه رفت و عملاً کاربردها و توانمندی های آن محدود شد. یکی از کاربردهای مهم ایران کد شناسایی مراجع تامین تولید و عرضه کالاها در سطح ملی و حتی وارد کنندگان خارجی بود.  اما با حذف ایران کد از ثبت سفارشات عملاً قدرت اجرایی ایران کد برای کنترل قاچاق از بین رفت و صرفاً به عنوان ابزاری برای مدیریت زنجیره تامین داخلی مورد استفاده قرار گرفت.  امروزه می دانیم که کد گذاری یا همان شماره گذاری کالا و خدمات به میزان زیادی هزینه‌های عملیاتی تولید تامین و عرضه کالا را کاهش می دهد. این کار توسط ساختار طبقه بندی نظام‌مند کالا که در ایران کد ایجاد شده است قابل انجام است. در ایران کد هر کالا به طور دقیق شناسایی شده و بعد از تعیین کلاس کد و نام پایه و عناصر وصف آن دارای یک کد ۱۶ رقمی خواهد شد.  در واقع این کد ۱۶ رقمی کد ملی کالاست و زمانی که نیاز باشد تا به اطلاعات پایه کالا مرجع تامین یا تولید و عرضه دست پیدا کرد براحتی می‌توان از این کد در تمام سامانه های دولتی بهره برد.

ایران کد به عنوان یک سیستم یکپارچه ساز و استاندارد کننده اطلاعات  کالاها و خدمات قابلیت و قدرت مدیریت اطلاعات را در زنجیره های کلان تامین کالا و خدمات را در کشور دارد. با توجه به این توانمندی و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی قدرتمند جهت جستجو و دریافت اطلاعات کالا ها و خدمات، ایران کد به عنوان ابزاری برای منبع یابی و سهولت دسترسی به تأمین کنندگان و تولید کنندگان کالا و خدمات بسیار پرکاربرد است.

شاید کمتر تامین کننده یا تولید کننده ای باشد که دوست نداشته باشد اطلاعات کسب و کار و یا محصولاتش در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و افراد بتوانند به راحتی کالاها و خدمات و یا سایر اطلاعات تماس او را پیدا کنند. این کار در ایران کد به راحتی و سهولت قابل انجام است با عضویت در ایران کد و دریافت کد عضویت ۵ رقمی اطلاعات کامل شرکت در یک عدد پنج رقمی تجمیع شده و در سایر سامانه های دولتی قابلیت استعلام دارد. فرض کنید قرار باشد برای هر سرویس یا خدماتی کلیه اطلاعات کسب و کار یا شرکت خود را وارد کنید این کار به اتلاف زمان و طولانی شدن فرآیند دریافت خدمات منجر خواهد شد اما با تجمیع این اطلاعات در ایران کد و دریافت کد عضویت ۵ رقمی شما میتوانید کد عضویت خود را به سایر سامانه ها ارائه کنید. تایید اطلاعات عضویت شما که از طریق سایت ایران‌کد انجام می‌شود و سایر فرآیندها به طور خودکار به جریان خواهند افتاد و نیاز به استعلام و طی کردن مراحل پیچیده تایید اطلاعات شرکت‌ها یا کسب و کارها نمی باشد. این فناوری هم اکنون در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه راه اندازی شده است که بر بستر استاندارد ebXML بصورت یک سرویس گسترده در اختیار سازمان ها و شرکت ها قرار می گیرد.


نکات بسیار مهم ؛ قابل توجه متقاضیان شناسه خدمت و انواع شناسه کالا (GTIN، GS1، GLN، ایران کد و ... )

جهت دریافت شناسه اختــصاصی خدمت (موضوع الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی مالیاتی) و یا انواع شناسه  کالا از خدمات رایگان کارگزاری رسمی استفاده کنید؛ چه شما به صورت مستقیم و بدون کمک مشاور کارگزاری اقدام کرده [و فرایند نسبتاً پیچیده و زمانبر صدور شناسه ها را انجام دهید] و چه اینکه این خدمات را به کارگزاری رسمی واگذار کنید، هزینه شما یکسان است و شما هزینه کمتر یا بیشتری پرداخت نمی کنید. زیرا کارگزاری از انجام خدمات به شما بر اساس قرارداد منعقده، از دولت حقوق دریافت کرده و هیچ وجهی را از متقاضیان دریافت نمی کند.

  درساعات غیراداری: درخواست مشاوره رایگان

  درساعات اداری: شماره های تماس مستقیم کارشناسان


 نظرات

ارسال نظر

کسب و کارتان را بهبود دهید، ما تا پایان کار همراه شما هستیم.