بارکدهای داخلی و بین المللی تفاوت هایی با هم دارند که ناشی از نوع ساختار استاندارد کدگذاری و کاربردی است که از آنها انتظار می رود. بطور کلی اعداد موجود در زیر بارکدها که اصطلاحاً داده بارکد نام دارند، حاوی اطلاعات مختلفی می باشند. این اطلاعات ناشی از استاندارد اختصاصی کدینگ است که کاربرد و هدف خاصی را دنبال می کند. در این مطلب سعی می کنیم توضیحاتی را در این خصوص ارائه دهیم.
کد 13 رقمی GS1 در واقع کد GTIN کالاست که بر مبنای شناسایی کالا در سیستم بینالمللی GS1 صادر میشود. این کد برای شناسایی کالای قابل عرضه در فروشگاهها و سیستمهای عرضه از جمله صادرات استفاده میشود و محتوای اطلاعاتی ندارد. 4 بخش اصلی کد GS1 به ترتیب از سمت چپ، عبارت است از:
1) پیش شماره شرکتی GS1 که تشکیل شده از کد کشور مثلا 626 که نشان دهنده ایران است و کد عضویت 5 رقمی ارائه کننده کالا که می تواند تولید کننده یا عرضه کننده نهایی آن به بازار باشد.
2) شماره سریال کالا که یک عدد 4 رقمی بوده و از شماره 0001 شروع می شود.
3) کد رمز که برای حفظ صحت بارکد مورد استفاده قرار میگیرد و در ساختار داده ای کد معادلی ندارد.
کد 16 رقمی ایرانکد با داشتن سه بخش اصلی به ترتیب از سمت چپ:
1) 7 رقم اول که نشان دهنده طبقهبندی ملّی کالا
2) کدعضویت عرضهکننده
3) سریال کالا
علاوه بر کارکردهای کد GS1، جایگاه کالا در طبقهبندی ملّی کالا را مشخص میکند و برای شناسایی و طبقهبندی کالا در فرایندهای زنجیره تأمین از جمله تدارکات و طبقهبندی اقلام انبارها، کاربرد گستردهای دارد.
حوزه عملکرد ایرانکد چه کالاهایی را در بر میگیرد؟
دامنه کاربرد ایرانکد تمام کالاهایی است که در عرصه بازرگانی کشور معامله میشوند. چه کالاهایی که در داخل کشور تولید میشوند و چه کالاهایی که به صورت وارداتی وارد کشور میشوند.
ارسال نظر